MOTOR EXPO 2014 ต้อนรับ AEC ด้วยแนวคิด “ก้าวเคียงกัน ยานยนต์อาเซียน”
“MOTOR EXPO” เดินหน้าแถลงแนวคิดปี 2014 มุ่งต้อนรับการเปิดประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน หรือ AEC สร้างเวทีผนวกความสามัคคี 10 ประเทศสมาชิก มุ่งสู่อนาคตที่สดใสร่วมกัน ภายใต้แนวคิด “ก้าวเคียงกัน ยานยนต์อาเซียน (MOVING FORWARD TOGETHER…ASEAN AUTOS)”
ขวัญชัย ปภัสร์พงษ์ ประธาน บริษัท สื่อสากล จำกัด และประธานจัดงาน "มหกรรมยานยนต์ ครั้งที่ 31" หรือ The 31st Thailand International Motor Expo 2014 ซึ่งจะจัดขึ้นในวันที่ 29 พฤศจิกายน - 10 ธันวาคม 2557 เปิดเผยว่า งานปีนี้ผู้จัดต้องการให้เป็นเวทีต้อนรับปี 2558 ที่กำลังจะมาถึงซึ่งจะเกิดเหตุการณ์สำคัญทางเศรษฐกิจ นั่นคือการเปิด “ประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน” หรือ AEC (ASEAN ECONOMIC COMMUNITY) อันนำมาซึ่งความร่วมมือกันอย่างเป็นรูปธรรมของ 10 ประเทศสมาชิกอาเซียน และอุตสาหกรรมยานยนต์ เป็นหนึ่งในภาคส่วนที่ได้รับการส่งเสริมให้อยู่ภายใต้ฐานการผลิตและตลาดเดียวกัน
เมื่อเปรียบเทียบกันในภาพรวมอุตสาหกรรมยานยนต์ไทย นับว่ามีศักยภาพสูงสุด สามารถผลิตรถยนต์ได้ถึงปีละกว่า 2 ล้านคัน ซึ่งครึ่งหนึ่งส่งออกสู่ตลาดต่างประเทศ โดยไทยเป็นฐานการผลิตที่สำคัญของโลกในประเภท รถเพื่อการพาณิชย์ขนาด 1 ตัน หรือพิคอัพ และรถประหยัดพลังงานมาตรฐานสากล หรืออีโคคาร์
ส่วนอินโดนีเซีย ผลิตรถยนต์มากเป็นอันดับสอง และมีแนวโน้มเติบโตอย่างรวดเร็ว เนื่องจากรัฐส่งเสริมการผลิตรถยนต์ราคาประหยัดรักษาสิ่งแวดล้อม ตามด้วย มาเลเซีย มีขนาดอุตสาหกรรมยานยนต์ใหญ่เป็นอันดับสาม โดยร้อยละ 90 เป็นการผลิตรถยนต์นั่ง รวมถึงรถยนต์แห่งชาติที่ทั่วโลกรู้จักดี
ด้านฟิลิปปินส์ แม้จะผลิตรถยนต์ปีละไม่ถึง 1 แสนคัน แต่เป็นผู้ผลิตชิ้นส่วนยานยนต์รายใหญ่ของอาเซียน ขณะที่เวียดนาม ได้รับความสนใจลงทุนจากผู้ผลิตจีนหลายรายเพื่อใช้เป็นฐานประกอบรถยนต์พาณิชย์ประเภทต่าง ๆ ภายใต้การสนับสนุนจากภาครัฐ
“ผมเชื่อว่าศักยภาพของอุตสาหกรรมยานยนต์ในทุกประเทศดังกล่าว จะพัฒนาอย่างรวดเร็ว หลังการเปิด AEC ด้วยปัจจัยหลายประการ อาทิ การเคลื่อนย้ายเงินทุนได้อย่างเสรี การปรับลดและยกเลิกภาษีนำเข้าระหว่างกัน การเชื่อมโยง “ห่วงโซ่อุปทาน” หรือเครือข่ายสินค้าและบริการ ตลอดจนการแลกเปลี่ยนแรงงานมีฝีมือ ซึ่งทั้งหมดจะทำให้ผู้ประกอบการเกิดความคล่องตัวในการจัดหาวัตถุดิบ อุปกรณ์ เครื่องจักร และบุคลากร”
ยิ่งกว่านั้น จำนวนประชากรรวมในภูมิภาคที่สูงถึงกว่า 600 ล้านคน บวกกับการคาดหมายว่า ภายในปี 2561 ตลาดยานยนต์อาเซียนจะมียอดจำหน่ายไม่ต่ำกว่า 4.7 ล้านคันต่อปี ใหญ่เป็นอันดับ 6 ของโลก จะดึงดูดให้ผู้ผลิตรายใหญ่ตัดสินใจเพิ่มการลงทุนในภูมิภาคนี้อย่างต่อเนื่อง
ประโยชน์ที่เห็นได้ชัดคือ เมื่อต้นทุนด้านการผลิตและการจัดการของผู้ประกอบการลดลง ราคาจำหน่ายยานยนต์จะอยู่ในระดับที่คุ้มค่ากว่าเดิม เมื่อการถ่ายทอดโนว์ฮาวเป็นไปอย่างไร้ข้อจำกัดมาตรฐานและเทคโนโลยีการผลิตจะสูงขึ้น และเมื่อปลอดกำแพงภาษีในตลาดจะมียานยนต์ประเภทต่างๆ ให้เลือกหลากหลายตามความต้องการ
“สำหรับตลาดรถยนต์ของไทยในปี 2557 นี้ คาดว่าการเติบโตจะลดลงราว 10 % โดยพิจารณาจากเหตุการณ์ชุมนุมทางการเมือง หากยืดเยื้อจะส่งผลให้ความต้องการผู้บริโภคชะลอตัวลงในช่วงครึ่งปีแรก อย่างไรก็ตาม ผมยังมองในเชิงบวกว่าเมื่อเข้า สู่ไตรมาสที่ 3 และ ไตรมาสที่ 4 ตลาดจะค่อยๆ ปรับตัวสู่ภาวะปกติ และความต้องการผู้บริโภคจะทะยานขึ้นอีกครั้งในช่วงเวลาจัดงานมหกรรมยานยนต์ ครั้งที่ 31 พอดี” ขวัญชัย กล่าวทิ้งท้าย
MOTOR EXPO 2014 WELCOMES AEC
WITH THE CONCEPT OF “MOVING FORWARD TOGETHER…ASEAN AUTOS”
“MOTOR EXPO” announces its 2014 concept centres on welcoming the opening of ASEAN ECONOMIC COMMUNITY or AEC by setting the stage for unifying 10 member countries for a bright future under the concept of “MOVING FORWARD TOGETHER…ASEAN AUTOS”.
Kwanchai Paphatphong, President of Inter-Media Consultant Co., Ltd. and Organizing Chairman of “The 31st Thailand International Motor Expo 2014”, will be held from November 29 - December 10, 2014, reveals that the Organizer wants the Motor Expo this year to be a platform for welcoming 2015, the year in which an important economic phenomenon – the opening of ASEAN ECONOMIC COMMUNITY or AEC – will take place, leading to tangible cooperation of 10 ASEAN member countries with the auto industry being one of the sectors promoted to share the single production base and market.
Comparatively, Thailand’s automotive industry has the highest potential overall, capable of producing over 2 million vehicles per year, half of which being exported to overseas markets. Thailand is a significant production base of the world in the category of 1-ton commercial vehicles or pickup trucks and standard energy-saving vehicles or eco-cars.
Indonesia has the second largest auto industry which is fast growing, thanks to the state promotion of low-cost green cars production. Followed by Malaysia which has the third largest auto industry, with passenger cars, including the national car well known worldwide, accounting for 90 percent of the total output.
While the Philippines, though producing less than 100,000 cars per annum, is a major automotive parts manufacturer of ASEAN whereas Vietnam has attracted many investments by Chinese manufacturers in production bases for various types of commercial vehicle operating under government support.
“I believe the potential of the automotive industry in each of the said countries will develop rapidly after the opening of AEC for many reasons, for example free flow of capital, reduction and removal of import tariffs among member countries, the linking of "supply chain" or networking of products and services as well as mobility of skilled labour, resulting in flexibility for operators in procuring raw materials, equipment, machinery and personnel.”
“Moreover, the over 600 million total population of the region combined with the expectation that by 2018 the ASEAN automotive market size will be over 4.7 million vehicles per year, ranking sixth in the world, will attract major manufacturers to step up investment in the region on a continuing basis.”
Obvious benefits arise as when the operators’ production and managerial costs are reduced vehicle prices tend to represent better value for money. When knowhow can be transferred without restriction, production standards and technologies will be higher. And after removal of the tariff wall, a wide variety of vehicles will be available in the market for buyers to choose from.
“As for Thailand’s auto market in the year 2014, the growth is expected to decline by about 10%, judging from the political protests which, if extended, will retard consumer demand in the first half of the year. In any case, I am optimistic still that by the third and fourth quarters the market will gradually adjust to normal level and consumer demand will surge once again exactly during the period of the Motor Expo 2014,” Kwanchai said in parting.
- TOP STORIES
- TOP MOTORCYCLE
- TOP PHOTOS